[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

Facebook označí hlásné trouby režimů

Facebook si stále líže rány z posledních voleb amerických prezidentů. Vůbec nezvládl odstínit vliv různých zájmových skupin, kterým se podařilo servírovat vysoce cílenou politickou reklamu velmi různým adeptům na voliče Donalda Trumpa. Potlačit propagandistické manýry se Facebook nyní pokusí i tím, že označí každé médium, které hlásá jedinou možnou pravdu vládnoucích sil. 

 

Facebook označí hlásné trouby režimů

Facebook stále hledá možnosti, jak předejít naprostému selhání při zvolení prezidenta Trumpa. Jednou z uskutečňovaných idejí je jasné označení všem médií, které jsou přímo spojené se státní mocí. Nikoliv jen americkou, jak by se mohlo zdát, ale s jakýmkoliv režimem, který jeví nedemokratické rysy. Běžně jsou k nim řazeny třeba Rusko, Čína a Írán. 

Nathaniel Gleicher, šéf kyberbezpečnostních zásad Facebooku celou věc přibližuje:

„chceme být transparentnější ohledně těchto vydavatelů, neboť kombinují vliv mediálních subjektů se strategickou podporou konkrétních států a jejich státních zřízení. Pevně věříme, že lidé by měli vědět, zda zprávy, které čtou náhodou nepocházejí od médií kontrolovaných státem.“

Označování státních médií Facebook laxně zavádí už od roku 2019. Urychlení implementace akcelerovala smrt afroameričana George Floyda a následné chování ruských a čínských a proruských a pročínských médií, které se mohly přetrhnout, aby přilívaly oleje nesnášenlivosti a označily celé Spojené státy za rasistické. A tomu ještě předcházely informační tahanice o roli Číny v celé kauze šíření koronaviru COVID-19. 

A malinkatý nápisem Státem kontrolované médium z Ruska píchnem ještě tady (Zdroj: Facebook.com)

První hlásné trouby režimů, které budou označeny [státní příslušnost] státem kontrolované médium, jsou: 

  • ruské Russia Today a Sputnik;
  • čínské CCTV a Xianhua News a
  • íránské Iran Press TV.

Označení je utopeno hluboko v informační struktuře (Zdroj: Facebook.com)

Nutno ovšem podotknout, že současná podoba označení zcela zaniká v kaleidoskopu jiných informací chrlených Facebookem. Hláška Státem kontrolovaná média v zemi Rusko se konkrétně u Russia Today objevuje:

  1. až při prokliku na Stránku Russia Today; 
  2. scrollování hluboko dolů pod spodní záhyb prvního zobrazení;
  3. tedy pod:
    • hlavním obrázkem;
    • profilovým obrázkem;
    • sekcí Informace; 
    • sekcí Fotky; 
    • sekcí Videa;
  4. až v sekci Transparentnost stránek najde ono označení Státem kontrolovaná média v zemi Rusko;
  5. rozšiřující informace, co vlastně ono označení představuje, najdeme ještě o úroveň níže: musíme rozkliknout Zobrazit vše v sekci Transparentnost stránek. 

Zcela nebo částečně podléhá kontrole státu - je takové vysvětlení dostatečné? (Zdroj: Facebook.com)

Pravdu říct, na takovém místě označení hlásné trouby najde jen ten, který už to stejně ví. Mnoho více by tomuto upozornění pro čtenáře slušelo výrazné umístění na každém příspěvku a jakémkoliv projevu této stránky. 

Droboulinké označení státem kontrolovaného média je tentokrát umístěno pod název facebookové stránky (Zdroj: Facebook.com)

Nedostatečnost takového označování si uvědomuje i Facebook. Proto už plánuje označení každé dotčené stránky coby státem kontrolované médium. Objeví se tak přímo pod názvem stránky. Následovat by pak mělo označování všeho placeného obsahu těchto původců. A poté by měly být zablokovány všechny reklamy pocházející ze státem kontrolovaných médií. 

Potrefená husa

Těžko říci, zda Rusové znají přísloví o potrefené huse, každopádně Russia Today se už stihla ztrapnit tím, že anti-propagandistické jednání Facebooku označila za digitální diktátorství. Pro úplnost je třeba doplnit, že Russia Today je státní televize východní demokracie, v níž otevřeně hovořící lékaři a novináři až příliš často vypadávají z oken. Prohlášení mluvčí Russia Today v úplné podobě:

„Americká společnost dlouhodobě spolupracující s americkým establishmentem bude celému světu říkat, co může a nemůže říct? To je přímo definice technologické cenzury a diktátorství. Označení zahraničních nezávislých redakcí za cokoliv jiného, než skutečně jsou, je - krom posilování předsudků a xenofobie - jasným příkladem právě těch fake news, proti kterým se Facebook snaží údajně bojovat.“ 

Příliš mnoho ale

Facebook je byznys žijící z reklamy, a tak mají všechny jeho činy příliš mnoho ale. Například blokování reklam pocházejících ze státem kontrolovaných médií je velmi obezřetně vymezeno ze všech stran tak, že má zabránit ovlivnění volby amerického prezidenta 3. listopadu 2020. Otázkou je:

  • zda po skončení voleb jim bude umožněno opět inzerovat (a ze způsobů formulace vyplývá, že bude);
  • zda se toto omezení vlivu zákazem inzerce týká jen USA (a vypadá, že týká)
  • zda zákaz reklamy bude mít vůbec nějaký vliv. Sám Facebook připouští, že právě tyto subjekty inzerují právě v USA jen zřídka. Ostatně skuteční ovlivňovatelé nikdy nevstupují na pole vlivu způsobem, kterým by okamžitě odhalili, kým skutečně jsou. 

Jinými slovy Facebook opět hýří předstíranou aktivitou, efekt je ovšem sporný.

Zdroje: about.fb.com, CNBC.com, Facebook.com

 

 

 

 

 

Mistral demokratizuje pokročilé funkce AI

Francouzský vývojář AI Mistral AI přichází s multimodálním modelem Pixtral Large, aktualizuje vlajkový jazykový model Mistral Large na verzi 24.11 a ve zdarma přístupné betě nabízí pokročilé funkce, jako jsou Web Search, Canvas a...

SearchGPT kombinuje důvěryhodnost, kontext a přístupnost

OpenAI představilo SearchGPT, novou funkci v rámci ChatGPT, která kombinuje sílu umělé inteligence a schopnosti přímého vyhledávání na internetu. Jde o krok směrem k plně integrovaným systémům, které mohou na základě uživatelských...

Claude 3.5 Sonnet a Haiku: nová kapitola ve vývoji LLM

Neustálý vývoj jazykových modelů přináší nové možnosti, jakým způsobem umělá inteligence ovlivňuje nejen interakci mezi uživateli a počítači, ale práci s daty jako takovou. Společnost Anthropic nyní představuje 2  nové modely –...

Spotify přidává videa

Spotify stále rozšiřuje svou nabídku funkcí, aby uživatelům poskytlo co nejkomplexnější hudební zážitek. Nově se snaží zintenzivnit posluchačský zážitek přidáním videí, díky čemuž mohou uživatelé sledovat videoklipy...


 
© 2005-2024 PS Media s.r.o. - digital world
 

reklama