[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

Google a Facebook trackují uživatele: i na porno stránkách i v anonymním režimu

Google a Facebook sledují uživatele. Nejen své uživatele, ale uživatele internetu obecně. Nikoliv jednorázově, při návštěvě jednoho webu, v jednom časovém údobí - ale neustále při jeho průchodem všemi možnými weby vytvářejí jeho dlouhodobý, mnohdy stínový profil. A to i v anonymní režimu prohlížeče. Rozsah sledování dat, možné úniky různými směry a obecná naivita ohledně soukromí jsou témata, na které poukazuje studie zabývající se prací s daty uživatelů na pornografických webech - vč. uživatelů brouzdajících v anonymním režimu prohlížeče.

 

Oni sledují, co vy sledujete (Zdroj: Pixabay.com)

1) Anonymní režim prohlížeče slouží pouze - a pokud vůbec - k tomu, aby se navštívené weby a jejich datový obsah neukládal místně - tj. v úložišti zařízení, na kterém je prohlížeč spuštěn - v podobě tzv. historie prohlížení. A tím to končí. Nechrání vás před sledováním vaší činnosti na internetu ze strany:

  • provozovatele místní sítě; 
  • poskytovatele připojení internetu; 
  • infiltrátory internetové komunikace - ať už jde o agenty státní správy nebo kyberzločince; 
  • kohokoliv, kdo zprostředkovává vstupy do internetu - provozovatele VPN či TOR nodů.

2) Velké internetové společnosti provozující gigantické projekty typu sociálních sítí či vyhledávačů, tedy Facebook a Google, žijí z reklamy. Profitují ze schopnosti nabídnout svým zákazníkům (inzerentům) co nejpřesnější data o svých uživatelích, které chtějí tito inzerenti ovlivňovat. A proto o svých uživatelích sbírají data v nepředstavitelných objemech.

Google disponuje vlastním prohlížečem a ekosystémem, který fakticky nucen využívat každý uživatel zařízení s operačním systémem Android. Aféry Facebooku týkající se soukromí uživatelů jsou nesčetné - mj. Facebook vytváří profil toho, co všechno navštěvují a na internetu dělají jeho uživatele, ale stejné, stínové (tj. cílovým subjektům neznámé) profily vytváří i o uživatelích, který samotnou sociální síť nevyužívají. Slouží mu k tomu všudypřítomné lajkovací a sdílecí tlačítka a kód využívaný v rámci facebookových reklam Facebook Pixel.

3) Uživatel je dnes nejen sledován jednou, na jednom webu, při jedné činnosti. Ale neustále, všude a svými chováním generuje data, které při kompletaci vytváří vysoce specifický psychologický a behaviorální profil. A to pomocí komplexních metod, které dávno opustily cookies. 

Grafika a slova, která nejčastěji uvádějí uživatele ve faktický omyl

Nicméně některá fakta jsou příliš suchopárná a je jim třeba dodat šťavnatou podobu flákoty masa. Něčeho, čeho se média chytí a budou to moci zařvat konzumentům do tváře. Jako třeba: vaše porno každý vidí! Právě takový mediální cyklus nastoupila studie Tracking sex: The implications of widespread sexual data leakage and tracking on porn websites (PDF) kybervýzkumníků Eleny Maris, Timothyho Limbert a Jennifer Henrichsenové.

 

Společnost Přítomnost na porno stránkách Země původu Orientovaná na porno byznys
Google 74 % USA -
exoClick 40 % Španělsko Ano
Oracle 24 % USA -
JuicyAds 11 % Holandsko Ano
Facebook 10 % USA -
EroAdvertising 9 % Holandsko Ano
Cloudflare 7 % USA -
Yadro 7 % Rusko -
New Relic 6 % USA -
Lotame 6 % USA -

 

Maris, Limbert a Henrichsenová sledovali 22 484 pornostránek pomocí open source nástroje webXray, který dokáže detekovat a správně spojit se zdroji požadavky třetích stran při surfování na určitém webu. A přitom zjistili, že:

  • 93 % z celku 22 484 stránek předává uživatelská data třetím stranám;
  • 83 % nepoužívá šifrovaný protokol přenosu, a tak je snadno zachytitelný pro jakéhokoliv narušitele komunikace a kyberzločince; 
  • na stranách byly přítomny sledovací prvky 230 různých společností a služeb; 
  • naprostá většina společností, které se přímo nezaměřují na reklamu na porno stranách, sídlí v USA - ty, které se specificky zaměřují na porno, sídlí většinou v Evropě; 
  • nejčastěji sbírá data na porno stranách Google (zastoupený na 74 % zkoumaného vzorku), následovaný firmami přímo orientovanými na reklamy umísťované na porno weby: exoClick, JuicyAds a EroAdvertising; a společnostmi Oracle a Facebook
  • Zásady ochrany osobních údajů se výzkumníkům podařilo najít na 3 856 stranách, což 17 % vzorku; 
  • průměrné Zásady ochrany osobních údajů měly 1750 slov, což cca 6 normostran a dá se přečíst za 7 minut. K tomu ovšem musíte mít za sebou minimálně 2 roky univerzitního vzdělání, což je hodnota čitelnosti oněch Zásad ochrany osobních údajů zjištěná Flesch-Kinkaidovým testem čitelnosti; 
  • v Zásadách ochrany osobních údajů je uvedeno jen 11 % zjištěných třetích stran, které sledují dané stránky, takže jejich uživatelé vůbec nemusí mít ponětí, kdo a že je sleduje; 
  • 44,97 % URL adres přímo odhaluje nebo silně naznačuje obsah daných webů, který se dá přímo spojit se sexuální orientací a preferencemi. 

„Nepovolujeme reklamy Google Ads na webech s obsahem pro dospělé a zakazujeme personalizované reklamy a reklamní profily vycházející ze sexuálních zájmů uživatele a souvisejících činností. Navíc tagy našich reklamních služeb nikdy nesmí přenášet informace umožňující identifikaci uživatele,“ sdělil na téma mluvčí Googlu pro New York Times.

Maris, Libert a Henrichsenová ovšem upozorňují, že právě u porna je oněch 45 % doménových jmen, které se mohou ukládat v některých protokolech, které přímo odhalují, co daný uživatel navštívil a za účelem shlédnutí jakého obsahu. Navíc nesleduje se jen pomocí cookies, ale pomocí HTML Canvas prvků a dalšími způsoby se extrahují specifické otisky prohlížeče a zařízení. Tyto specifické způsoby fingerprintingu pak mohou pomocí identifikovat a klasifikovat návštěvníky podle návštěv, opakovaných návštěv, době strávené na webu a dalších faktorů. 

Vektory úniků dat ke třetím stranám (Zdroj: studie Tracking sex)

Výzkumníci shrnují své závěry ohledně zkoumaných porno webů:

  • uživatelská data jsou ve značné míře předávána třetím stranám; 
  • uživatelská data jsou často zpřístupněna velkým společnostem, které ani nejsou zmíněny v Zásadách ochrany osobních údajů; 
  • shromažďovaná data přímo odhalují či silně naznačují sexuální a genderovou identitu a preference - a proto představují další bezpečnostní riziko při spojení osobními identifikátory; 
  • tato data jsou silně náchylná k náhodnému či nepřátelskému odhalení. „Každý uživatel je v nebezpečí, pokud jsou tato data přístupna bez jeho souhlasu, a mohou tak být zneužita proti němu zákeřnými činiteli vyhrožujících moralistickými proklamacemi normálního chování. Toto riziko je ještě vyšší u zranitelných jedinců, jejichž konzumace porna může být klasifikována jako nenormální či odporující jejich veřejnému životu,“ uzavírají Maris, Libert a Henrichsenová. 

Pod distinktivními body studie a odpověďmi na výzkumné otázky se skrývá ještě jeden, podstatnější závěr. Bez ohledu na to, co děláte, jste sledováni. Daná data jsou sbírána, klasifikována, použita k vytváření profilů, který mají nakonec je jeden účel: ovlivnit vaše chování. A to není paranoidní výkřik do budoucna, to je prosté konstatování reality dneška.

Zdroje

 

 

 

 

 

Mistral demokratizuje pokročilé funkce AI

Francouzský vývojář AI Mistral AI přichází s multimodálním modelem Pixtral Large, aktualizuje vlajkový jazykový model Mistral Large na verzi 24.11 a ve zdarma přístupné betě nabízí pokročilé funkce, jako jsou Web Search, Canvas a...

SearchGPT kombinuje důvěryhodnost, kontext a přístupnost

OpenAI představilo SearchGPT, novou funkci v rámci ChatGPT, která kombinuje sílu umělé inteligence a schopnosti přímého vyhledávání na internetu. Jde o krok směrem k plně integrovaným systémům, které mohou na základě uživatelských...

Claude 3.5 Sonnet a Haiku: nová kapitola ve vývoji LLM

Neustálý vývoj jazykových modelů přináší nové možnosti, jakým způsobem umělá inteligence ovlivňuje nejen interakci mezi uživateli a počítači, ale práci s daty jako takovou. Společnost Anthropic nyní představuje 2  nové modely –...

Spotify přidává videa

Spotify stále rozšiřuje svou nabídku funkcí, aby uživatelům poskytlo co nejkomplexnější hudební zážitek. Nově se snaží zintenzivnit posluchačský zážitek přidáním videí, díky čemuž mohou uživatelé sledovat videoklipy...


 
© 2005-2024 PS Media s.r.o. - digital world
 

reklama