Google a Facebook trackují uživatele: i na porno stránkách i v anonymním režimuGoogle a Facebook sledují uživatele. Nejen své uživatele, ale uživatele internetu obecně. Nikoliv jednorázově, při návštěvě jednoho webu, v jednom časovém údobí - ale neustále při jeho průchodem všemi možnými weby vytvářejí jeho dlouhodobý, mnohdy stínový profil. A to i v anonymní režimu prohlížeče. Rozsah sledování dat, možné úniky různými směry a obecná naivita ohledně soukromí jsou témata, na které poukazuje studie zabývající se prací s daty uživatelů na pornografických webech - vč. uživatelů brouzdajících v anonymním režimu prohlížeče.
1) Anonymní režim prohlížeče slouží pouze - a pokud vůbec - k tomu, aby se navštívené weby a jejich datový obsah neukládal místně - tj. v úložišti zařízení, na kterém je prohlížeč spuštěn - v podobě tzv. historie prohlížení. A tím to končí. Nechrání vás před sledováním vaší činnosti na internetu ze strany:
2) Velké internetové společnosti provozující gigantické projekty typu sociálních sítí či vyhledávačů, tedy Facebook a Google, žijí z reklamy. Profitují ze schopnosti nabídnout svým zákazníkům (inzerentům) co nejpřesnější data o svých uživatelích, které chtějí tito inzerenti ovlivňovat. A proto o svých uživatelích sbírají data v nepředstavitelných objemech. Google disponuje vlastním prohlížečem a ekosystémem, který fakticky nucen využívat každý uživatel zařízení s operačním systémem Android. Aféry Facebooku týkající se soukromí uživatelů jsou nesčetné - mj. Facebook vytváří profil toho, co všechno navštěvují a na internetu dělají jeho uživatele, ale stejné, stínové (tj. cílovým subjektům neznámé) profily vytváří i o uživatelích, který samotnou sociální síť nevyužívají. Slouží mu k tomu všudypřítomné lajkovací a sdílecí tlačítka a kód využívaný v rámci facebookových reklam Facebook Pixel. 3) Uživatel je dnes nejen sledován jednou, na jednom webu, při jedné činnosti. Ale neustále, všude a svými chováním generuje data, které při kompletaci vytváří vysoce specifický psychologický a behaviorální profil. A to pomocí komplexních metod, které dávno opustily cookies. Nicméně některá fakta jsou příliš suchopárná a je jim třeba dodat šťavnatou podobu flákoty masa. Něčeho, čeho se média chytí a budou to moci zařvat konzumentům do tváře. Jako třeba: vaše porno každý vidí! Právě takový mediální cyklus nastoupila studie Tracking sex: The implications of widespread sexual data leakage and tracking on porn websites (PDF) kybervýzkumníků Eleny Maris, Timothyho Limbert a Jennifer Henrichsenové.
Maris, Limbert a Henrichsenová sledovali 22 484 pornostránek pomocí open source nástroje webXray, který dokáže detekovat a správně spojit se zdroji požadavky třetích stran při surfování na určitém webu. A přitom zjistili, že:
Maris, Libert a Henrichsenová ovšem upozorňují, že právě u porna je oněch 45 % doménových jmen, které se mohou ukládat v některých protokolech, které přímo odhalují, co daný uživatel navštívil a za účelem shlédnutí jakého obsahu. Navíc nesleduje se jen pomocí cookies, ale pomocí HTML Canvas prvků a dalšími způsoby se extrahují specifické otisky prohlížeče a zařízení. Tyto specifické způsoby fingerprintingu pak mohou pomocí identifikovat a klasifikovat návštěvníky podle návštěv, opakovaných návštěv, době strávené na webu a dalších faktorů. Výzkumníci shrnují své závěry ohledně zkoumaných porno webů:
Pod distinktivními body studie a odpověďmi na výzkumné otázky se skrývá ještě jeden, podstatnější závěr. Bez ohledu na to, co děláte, jste sledováni. Daná data jsou sbírána, klasifikována, použita k vytváření profilů, který mají nakonec je jeden účel: ovlivnit vaše chování. A to není paranoidní výkřik do budoucna, to je prosté konstatování reality dneška. Zdroje
Daniel Beránek, 24.07.2019 20:06 Francouzský vývojář AI Mistral AI přichází s multimodálním modelem Pixtral Large, aktualizuje vlajkový jazykový model Mistral Large na verzi 24.11 a ve zdarma přístupné betě nabízí pokročilé funkce, jako jsou Web Search, Canvas a... OpenAI představilo SearchGPT, novou funkci v rámci ChatGPT, která kombinuje sílu umělé inteligence a schopnosti přímého vyhledávání na internetu. Jde o krok směrem k plně integrovaným systémům, které mohou na základě uživatelských... Neustálý vývoj jazykových modelů přináší nové možnosti, jakým způsobem umělá inteligence ovlivňuje nejen interakci mezi uživateli a počítači, ale práci s daty jako takovou. Společnost Anthropic nyní představuje 2 nové modely –... Spotify stále rozšiřuje svou nabídku funkcí, aby uživatelům poskytlo co nejkomplexnější hudební zážitek. Nově se snaží zintenzivnit posluchačský zážitek přidáním videí, díky čemuž mohou uživatelé sledovat videoklipy... |