[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

Prostřílejte se k lepším kognitivním schopnostem

Už zas si vymýváš mozek tou stupidní střílečkou? Ruší-li vás tahle hláška od úspěšně provedené sekvence podříznutí nácka, nastražení min, odpálení dýmovnice, pootevírání protilehlých dveří, rozházení granátů a zběsilého útěku s palbou po všem živém - vězte, že pro příště se už nemusíte spolehnout pouze na vlastní argumenty o náročnosti zvládnutí taktické situace. Můžete otravy odkázat na studii Národní akademie věd USA. Třeba si ji vytiskněte a přilepte na záda, ať už vás neruší vůbec.

 

Neustále se měnící prostředí a nutnost se rychle rozhodnout akcelerují schopnost se učit

Studie Action video game play facilitates the development of better perceptual templates týmu kognitivních vědců vedených profesorkou Daphne Bavelierovou dochází nejen k očekávatelným výsledkům – typu zlepšení jedinců v oblastech akcentovaných daným herním žánrem. Ale také konstatuje zlepšení kognitivních schopností vůbec.

Bavalierová tuto okolnost vysvětluje: „Dřívejší studie našeho týmu i jiných poukázaly na to, že hráčí akčních počítačových her vynikají v mnoha oblastech. Nyní docházíme k závěru, že vynikají proto, že se rychleji učí. A učí se rychleji právě díky tomu, že hrají tyto zběsilé akční hry.“

Setinka bodu IQ za každého sejmutého

Samozřejmě i logické a slovní hry pomáhají trénovat mysl – akční hry jsou ovšem v porovnání s tím doslova potravou permanentní kognitivní práce. Náš mozek neustále vytváří a přetváří mentální reprezentace světa, v němž žijeme. Neustálé přetváření mentální reprezentace vede k:

  • větší přesnosti této mentální reprezentace;
  • její lepší uplatnitelnost při předvídání budoucího dění;
  • a v důsledku toho také k lepším výkonům.

„Čím lepší mentální reprezentace, tím lepší výkony,“ říká Bavalierová. „A my jsme zjistili, že akční  hry podporují vytváření účinnějších mentálních reprezentací.“

Zkoumaný vzorek odehrál za devět týdnů 50 hodin Call of Duty, kontrolní skupina hrála The Sims. Obě skupiny byly otestovány před a po hraní. Hráči Call of Duty se výrazně zlepšili ve vytváření mentálních reprezentací ve srovnání s kontrolní skupinou.

Až seskočím, stanu se chytřejším

„Hráči akčního titulu se nijak neodlišovali od druhých v případě úkolu soustředěného na prosté smyslové učení. Nepřišli k danému úkolu s lepší mentální šablonou, jak daný úkol řešit. Místo toho si mnohem rychleji vyvinuli vlastní postupy řešení, což poukazuje na zvýšenou schopnost učení.“ Tým Bavalierové se stále snaží identifikovat rysy akčních her vedoucích ke zvýšení schopnosti učení. Prozatím vychází z pracovní hypotézy, že „i hry jiného typu mohou mít tento pozitivní vliv. Musí se však odehrávat v rychle měnícím se prostředí, nutícím hráče rozdělovat pozornost na mnoho různých úkolů, odhadovat vývoj situace a činit rozhodnutí s důsledky v různých časových horizontech.“

Pro podrobnosti shlédněte prezentaci Bavelierové na TEDxCHUV. Pokud nechcete nechat mozek vyvinout až přespříliš, jde zapnout i titulky a jejich překlad;)

 

Zdroje: PCMag.com, PNAS.org 1, 2 (PDF)

 

 

 

 

 

Mistral demokratizuje pokročilé funkce AI

Francouzský vývojář AI Mistral AI přichází s multimodálním modelem Pixtral Large, aktualizuje vlajkový jazykový model Mistral Large na verzi 24.11 a ve zdarma přístupné betě nabízí pokročilé funkce, jako jsou Web Search, Canvas a...

SearchGPT kombinuje důvěryhodnost, kontext a přístupnost

OpenAI představilo SearchGPT, novou funkci v rámci ChatGPT, která kombinuje sílu umělé inteligence a schopnosti přímého vyhledávání na internetu. Jde o krok směrem k plně integrovaným systémům, které mohou na základě uživatelských...

Claude 3.5 Sonnet a Haiku: nová kapitola ve vývoji LLM

Neustálý vývoj jazykových modelů přináší nové možnosti, jakým způsobem umělá inteligence ovlivňuje nejen interakci mezi uživateli a počítači, ale práci s daty jako takovou. Společnost Anthropic nyní představuje 2  nové modely –...

Spotify přidává videa

Spotify stále rozšiřuje svou nabídku funkcí, aby uživatelům poskytlo co nejkomplexnější hudební zážitek. Nově se snaží zintenzivnit posluchačský zážitek přidáním videí, díky čemuž mohou uživatelé sledovat videoklipy...


 
© 2005-2024 PS Media s.r.o. - digital world
 

reklama