[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

Vědci varují před spotřebou herních počítačů

Každý majitel herního desktopu i laptopu ví, že jeho miláček, směle si tykající s herními novinkami, hodně žere. Některý možná i ví, že žere neskutečně. Jaká je ovšem perspektiva této energetické náročnosti v globálním měřítku neví nikdo. Proto se na to podívali vědci z laboratoří v Berkeley Nathaniel Mills a Evan Mills.

 

Přítmí - záblesky výstřelů - a neskutečná spotřeba

Shoda příjmení výzkumníků není náhodná. Nathaniel a Evan jsou příbuzní - konkrétně jde o otce a syna. Jejich výzkumnému zájmu nejspíš předcházela jiná záliba, také děděná z otce na syna - hraní počítačových her. A ty jsou velmi náročné nejen co do komponent herních sestav, ale především co do jejich příkonu. Millsovi to komentují: „Podle měření provedených na pěti různých PC sestavách, v pěti různých konfiguracích energeticky úsporných komponent od nejméně úsporných po nejúspornější, odhadujeme, že typický herní počítač včetně monitoru spotřebuje přibližně 1400 kWh ročně.“ Pro ilustraci: „to je ekvivalent spotřeby energie deseti herních konzolí, šesti standardních počítačů nebo třeba tří chladniček.“

Takhle vypadá perspektiva energetické náročnosti vztáhnutá na jedno uživatelské zařízení. Autory studie Taming the energy use of gaming computers (Zkrocení spotřeby herních počítačů) ovšem zajímalo globální hledisko - a došli ještě k pozoruhodnějším závěrům. Zatímco jen 2,5 % počítačů se dá klasifikovat jako herních, podílejí se tyto na neuvěřitelných 20 % celosvětové spotřeby součtu osobních počítačů, notebooků a herních konzolí. Jen herní počítače spálily nějakých 75 TWh v roce 2012 a spotřeba neustále roste.

Typické zastoupení činností herního počítače - 60 % času slouží ke hrám

„Je až s podivem, že nám tak dlouho unikala obrovská spotřeba energie, kterou máme rovnou před nosem. Energetici se již dlouho zabývali běžnými osobními počítači - dokonce i herními konzolami, ovšem variace v podobě herního počítače je zvíře zcela jiného druhu,“ říká Evan a vysvětluje: „Když hrajete, procesor řve naplno. Navíc příkon je v maximálním zatížení mnohem vyšší než u standardního PC, navíc se tak u herního PC děje častěji.“

Millsovým pouhé konstatování spotřeby nestačilo. Proto se zaměřili i na možnosti úspor, které spatřují v nahrazení jednotlivých komponent sestav a optimalizaci nastavení systému při hraní her. Aby své výpočty nenechali pouze na papíru, sestavili dalších pět herních počítačů orientovaných na maximalizaci energetické účinnosti. Dosáhli 50% snížení spotřeby energie, přičemž herní výkon zůstal v podstatě nezměněn. A po dalších změnách - tentokrát v nastaveních jednotlivých hardwarových komponent, dosáhli úctyhodné 75% úspory energie.

Spotřeba herních počítačů dle činností - a její pokles na optimalizovaných sestavách

Aby pomohli hráčům zkrotit herní bestie všeho světa, spustili web Greening the Beast, kde najdou nejen studii, srovnání a měření - ale i tipy na krocení herních mašin.

Zdroje:

 

 

 

 

 

Jarní aktualizace ZPS X: AI úpravy fotek rychleji, chytřeji, přesněji

Český software Zoner Photo Studio X přichází s jarní aktualizací, která posouvá hranice fotoeditace na novou úroveň. Díky pokročilým AI nástrojům a dalším inovacím je práce s fotografiemi rychlejší, preciznější...

Mistral Small 3: malý, ale s velkými možnostmi

Francouzští vývojáři Mistral, známí svou láskou k open-source, přichází s novým AI modelem Mistral Small 3. S 24 miliardami parametrů je sice menší než konkurenční obři, zato však nabízí rychlost, nízké...

DeepSeek R1 a Qwen2.5-Max: přijde osvěžení AI z Číny?

Nové AI modely DeepSeek R1 a Qwen2.5-Max představují dva odlišné přístupy k tréninku a provozním nárokům, které by mohly zásadně ovlivnit budoucí vývoj umělé inteligence. Zatímco DeepSeek R1 se profiluje jako model postavený na...

Grok od xAI: první kroky v podobě samostatné aplikace

Grok, umělý inteligentní asistent od společnosti xAI, udělal další krok na cestě k větší dostupnosti. Coby samostatná aplikace se šíří na další platformy. Co Grok nabídne, kde ho již můžeme vyzkoušet a co teprve přijde? ...


 
© 2005-2025 PS Media s.r.o. - digital world
 

reklama